Klimaneutral
Bæredygtigt materiale
Fri fragt fra 1.500 DKK
Stort udvalg

Børn som kunder

Børn påvirker ofte deres forældres købsadfærd. Dette fører til, at der også tages hensyn til børnenes mening, når man vælger en restaurant. Men hvor ofte henvender vi os faktisk til børn i gastronomi og opfatter dem som fuldgyldige kunder? Vi viser dig, hvor du kan imødekomme de smås behov i restauranten eller på madvognen og dermed tilfredsstille hele familien.

Indirekte købekraft - hvordan de smås forbrugeradfærd påvirker købsbeslutningerne

Selv om børnene ikke selv har nogen væsentlig købekraft, har de ofte deres egen mening om, hvordan fødevarebudgettet skal bruges. I alt 62 % af alle børn mellem 6 og 13 år har indflydelse på beslutningen om mad - for førskolebørn er tallet 45 %. Så når det kommer til at vælge en restaurant, er der en god chance for, at forældrene vil blive styret af børnenes ønsker. En lille smule ekstra, der skaber et unikt salgsargument og holder børnene glade, er meget værdsatte og huskes positivt af både børn og forældre. Der skal kun bruges nogle få ekstra ressourcer til at skabe et familievenligt miljø. Du kan allerede opnå meget med små, enkle investeringer.

"Mor jeg keder mig" - score point for service og beskæftigelse

Du behøver ikke at være forælder for at vide, hvor utålmodige børn kan være - især når de er sultne! Følgende varige eksempler viser dog, at det ikke nødvendigvis behøver at være plastikfiguren i børnemenuen for at underholde dine små gæster:

  • Tilbyd aktiviteter for at holde børnene beskæftiget under måltiderne, såsom dækkeservietter (ideelt lavet af genbrugspapir) eller papirkopper, der kan males med voksfarver. En bordmåtte, der kan males, kan også bruges af madvogne med ølteltsæt - et klassisk tip, men et, der altid fungerer.
  • Lufttørrende modelleringsler er også ideelt til at holde børn stille og rene ved bordet. Det bedste er: de kan tage deres modellerede kunstværk med hjem!
  • For lidt ældre børn er gåder med læringsindhold ideelle. Hvis virksomhedens identitet er vigtig for dig, kan du få oprettet et specielt designet puslespilsark. Ellers kan puslespillet fra boghandleren gøre det.
  • Opret et legehjørne i din restaurant. Det er vigtigt at have hygiejnisk og vaskbart legetøj, der er interessant for børn i alle aldre. Trælegetøj er for eksempel ikke kun bæredygtigt, men også robust og holdbart (Pas på ikke at bruge små dele, der kan sluges).
  • En fotoboks er et højdepunkt til hvert bryllup eller hip bar. Men hvorfor kun overlade det sjove til de voksne, når familier også kan tage et billede sammen? Du behøver kun et lille hjørne, hvor en selvudløser kamera er placeret (i dag let overkommelig). Med en baggrund, der viser et firmalogo, vil alle huske det dejlige besøg på din restaurant.
  • Nogle gange handler måltidet ikke kun om selve maden, men om en vellykket aften med familien. Måske er en quizaften det helt rigtige for dine kunder. Familier kan konkurrere mod hinanden og vokse tættere sammen som et team. Så hvad med at tilbyde en sådan begivenhed en gang om måneden hos dig?

"Far, jeg kan ikke lide det" - hvilket køkken er populært hos den yngre generation?

Ikke alle smage er ens. Især de yngre gæster kan være en udfordring. Her er et par tips til at gøre børnemenuen endnu mere smagsfuld:

  • Hvis du skulle vente længe på din mad, ville du også miste din sult, ville du ikke? Hvorfor ikke tilbyde dine unge gæster en lille smagsprøve, så ikke kun forældrene kan nyde deres appetitvækker i fred, men også børnene har travlt. I bedste fald kan de på denne måde også prøve nye fødevarer, som de ellers ikke ville spise hjemme. Dette kan også gøres godt på mad lastbiler. Forældre vil elske det!
  • Den klassiske børneplade med iørefaldende navne og ekstra dekorative elementer er ikke ny, men halter ofte bagefter med navngivningen. Hvor forældre stadig ville være bekendt med en Scooby Doo plade, børn ser på billedet med irritation. Hold styr på tingene, og brug figurer fra den aktuelle børneserie. Du kan også score point med neutrale udtryk som prinsessemenu eller pirattallerken.
  • Ikke kun navnet er relevant, øjnene spiser også med. Skab en tiltalende menu, der stimulerer børnenes fantasi. Piratens fiskefingre kan for eksempel serveres i træmadbåde på en stilfuld måde.
  • Appelsinjuice er ad? Med et farverigt papirsugerør er juicen sikker på at smage godt!
  • Ikke kun børn er kræsne, forældre ønsker også det bedste. Sørg for, at dine børns menu byder på en sund blanding, herunder frisk frugt og grøntsager. Du kan også gøre din menu tilgængelig online, så forældre kan tjekke ingredienserne for allergener på forhånd.
  • Formen på retterne kan også være børnevenlig. Spise op med søde former, såsom en bjørne tallerken, vil skabe en masse sjov
  • Desserten skal være højdepunktet for dine unge gæster og vil være mere spændende, jo mere de kan skabe og lave selv. Hvad med forskellige toppings til isen (Byg din egen is) eller en mini chokoladefondue til hele familien?

"Bedstemor jeg kan ikke nå" - små hjælpere med en stor indflydelse

Ikke kun børnene skal føle sig godt tilpas og glade. Forældre ønsker også at få faciliteter, der gør livet lettere for dem. Her er et par punkter, som du kan være opmærksom på som restauratør:

  • Giv komfortable og rene høje stole til spædbørn
  • Spørg forældrene, om de har særlige ønsker, f.eks. et større bord. Jo mere plads gæsten har, jo mere frihed vil han opleve.
  • Ændring af borde til små børn på toiletterne (begge tilgængelige for mænd og kvinder)
  • Placer en lille skammel under vasken, så barnet kan stå på den og vaske sine hænder let
  • I nødsituationer, vil forældrene være glade for en ekstra ble
  • Uddanne dine medarbejdere til også at reagere positivt på børn. Servicepersonale, der fuldstændig ignorerer børn, kan hurtigt bidrage til en ubehagelig atmosfære.

"Skat, det er for dyrt" - smarte kampagner for dig og dine gæster

At få børn er ikke billigt. At gå ud for et måltid er derfor ikke altid øverst på prioritetslisten. Men hvad med at fylde dine mindre frekventerede åbningstider med særlige tilbud?

  • Arranger morgenarrangementer, hvor forældre og deres børn er særligt velkomne. På denne måde har ikke kun mødre og fædre et kontaktpunkt til andre forældre, men du genererer også mere salg regelmæssigt.
  • Du kan tilbyde catering til børnefødselsdage i løbet af ugen til lavere priser
  • Tilbyd en "Happy Hour for Kids" uden for myldretiden, hvor børn kan spise til nedsatte priser
  • Kreative ideer omfatter at få prisen på børnemenuen bestemt ved at kaste en terning eller lade påklædte børn spise til halv pris til Karneval eller Halloween.

Konklusion

Lad os se det i øjnene: ikke alle restauranter, festivaler eller caféer er børnevenlige - og det er fint! Men hvis du ønsker at appellere til en bred vifte af gæster, bør du også gøre så mange grupper af mennesker som muligt tilfreds med dine tilbud.

Husk: Hvis børnene ikke er tilfredse med din restaurant, er deres forældre heller ikke. Nøglen er at finde en balance for at opfylde tilbuddet for voksne og unge gæster.