Klimaneutral
Bæredygtigt materiale
Fri fragt fra 1.500 DKK
Stort udvalg

Affaldshåndtering af mad

I Tyskland ender 85 kg mad pr. person hvert år i affaldscontaineren. Store mængder, der spilder værdifulde råvarer. Vi viser dig, hvad du kan gøre i køkkenet for at reducere mængden af madspild.

Før forberedelsen

En succesfuld administreret cateringvirksomhed afhænger ikke kun af madens kvalitet eller en behagelig atmosfære - det samlede indtryk er også påvirket af, hvad der sker bag kulisserne. En velorganiseret forretningsproces har ikke kun en positiv effekt på dine kunders opfattelse, men sparer også penge og dyrebare ressourcer.

  • Målrettet og behovsbaseret indkøb:
    Hvis du har en ensartet menu, er det værd at registrere, hvilke rester der er til overs i hvilke mængder. På denne måde kan du muligvis identificere mønstre, der gør det lettere at justere din indkøbsliste i overensstemmelse hermed. En yderligere skiftende menu kan hjælpe dig med at bruge madforsyninger og tilbyder også dine gæster variation.
  • Køb mindre pæn mad:
    Store mængder frugt og grønt ender ikke i supermarkedets hylder, fordi de ikke opfylder de visuelle krav fra mange indkøbere. Selv en skæv gulerod er spiselig mad. Step op for at være en rollemodel og køb bevidst de lidt misdannede gulerødder eller det ikke helt fejlfri æble, som ellers ville blive liggende og smidt væk.
    Hvis du har brug for større mængder, kan du bede din leverandør om mad, som ikke svarer til de sædvanlige former for grøntsager og frugt - han vil helt sikkert blive glad for en køber og måske endda give dig en bedre pris.
  • Opbevar korrekt:
    For at holde maden frisk længere skal du opbevare den det rigtige sted. På denne måde kan du forhindre dem i at blive dårlig og ende i affaldsspanden, før de bruges. Med teknikker som Cook & Chill forbliver mad, der allerede er tilberedt, frisk længere. Den bedste løsning: hold din beholdning og menu lille. På den måde kan maden i første omgang ikke blive dårligt.
    Et tip: Sæsonbestemt og regional mad kommer først. Det holder længere og er mindre sandsynligt at blive beskadiget af en lang transport.
  • Brug alt:
    Tallerken størrelse og mængde er altid et følsomt emne. Nogle gæster har en stor appetit, mens andre bare vil have en snack. Dette er klart det bedste sted at undgå store mængder madrester. Feedback fra gæster på størrelser er et værdifuldt bidrag til at bestemme den korrekte mængde. En håndværker har muligvis brug for et højere kalorieindtag end en gæst, der næsten ikke bevæger sig på jobbet. Løsninger til dette er en dobbelt eller en halv portion med respektive tillæg eller rabat. Et andet onde: Hvis portionerne er for store, undlades salaten, den ekstra portion pommes eller brødkurven. Kommuniker til dine kunder, at de altid kan genbestille sideretter til deres måltid for at undgå spild.

Under forberedelsen

Madspild genereres allerede under forberedelsen. Dette kan undgås.

  • Brug alt:
    Et tip man kender fra bedstemors køkken, men som også bruges i mange prisvindende køkkener i verden. Mange formodede rester kan behandles på mange forskellige måder. Bløde gulerødder, visne urter eller andet overskud kan f.eks. let bruges til saucer eller supper. For ikke at have rester i første omgang skal du undlade skrælningen og behandle frugt og grøntsager som en helhed. Dette betyder mindre arbejde, næsten ikke noget affald og et højere næringsindhold.
  • Tilbyd take-away muligheder:
    De der opremser alle ingredienser i detaljer på deres menu, begrænser deres egen frihed. Med et åbent menusprog kan du nemt bruge overskydende varer. Hvad med f.eks. en "sæsonens salat" eller en "suprise menu"? På den måde forbliver du fleksibel og kreativ.

Efter forberedelsen

En stor del af madrester ender som affald. Med nogle tricks kan du modvirke unødvendigt spild af mad.

  • Tilbyd take-away muligheder:
    Mange mennesker afviger fra at bede om en boks til at tage deres mad med efter et måltid i en restaurant. Men hvis du tilbyder denne service til dine gæster fra starten, er det måske mere sandsynligt, at de udnytter denne mulighed. Måske vil der også være plads til en dessert som en ekstra salgsbooster!
    ecobiopack har den rigtige bæredygtige og klimavenlige emballageløsning til hver ret og enhver drink - selv til transport eller indtagelse på farten. Vores fordel: Som den første leverandør af emballage til fødevareservice kompenserer vi for al CO2-udledning - fra dyrkning af råmaterialer til levering af vores produkter til vores kunder. Det betyder: Du vil modtage 100 procent klimaneutrale artikler fra os!
  • Kasse til rester:
    Dette koncept er blevet stærkt etableret i mange cateringfirmaer: Retter, der er til overs sidst på dagen, pakkes som frokost- eller middagspakker og tilbydes til en lavere pris. Direkte efter lukketid afhenter kunderne dem fra din restaurant. Du kan gøre dette uafhængigt (online) eller i samarbejde med en digital platform eller som den danske app "TooGoodToGo".
  • Involver medarbejderne:
    Næppe er andre kriterier lige så indflydelsesrige, for en vellykket styret cateringvirksomhed, som medarbejderledelse. Dette er en væsentlig faktor, når det kommer til madaffald. Regelmæssig træning i, hvordan man håndterer mad, hjælper dine medarbejdere med at være mere opmærksomme på emnet. Dette øger også deres påskønnelse af mad. Konstant kommunikation mellem køkken og servicepersonale er en fordel: Menu 1 er næsten udsolgt? Derefter kan tjeneren tilbyde Menu 2 mere engageret og anbefale det til kunderne, så efterspørgslen lettere kan styres.
  • Gør dine medarbejdere glade:
    De sidste to stykker kage, to portioner af dagens suppe eller resten af smoothien: Dine medarbejdere vil også være glade for at få det, der er tilbage i slutningen af dagen. Dette reducerer ikke kun dit spild, men fremmer også godt samarbejde og motivation. Men pas på: et måltid kan betragtes som en medarbejderfordel og skal derefter behandles som en skattepligtig fordel.

Sammenfattende er retningslinjerne: Brug maden i stedet for at spilde den!